wtorek, 8 listopada 2016

Dać świadectwo prawdzie

           Czasami ze zwykłej rozmowy, z zainteresowania drugą osobą mogą wyniknąć zaskakujące, ciekawe rzeczy. I tak w tym roku, dzięki rozmowom właśnie, zrodził się projekt Wszyscy jesteśmy uchodźcami, a  także pomysł cyklu lekcji bibliotecznych pod tytułem: Dać świadectwo prawdzie.
         Czy o przeszłości,  naszej wspólnej historii  może mówić tylko nauczyciel historii? Oczywiście, że nie. I tak pani Anita Weber – Weller,  która interesuje się tematem Holokaustu, podzieliła się swoją wiedzą z maturzystami w czasie spotkania w SCI. Na tej nietypowej lekcji uczniom zostało postawione pytanie: Czy można zrozumieć Holokaust?
Pani A. Weber – Weller:    Podczas lekcji „Zrozumieć Holokaust” postawione zostało pytanie, czy te tragedie w ogóle można zrozumieć. Zebrane i połączone ze sobą w ciąg – przyczynowo – skutkowy fakty, z jednej strony pokazały, ze Holokaust był efektem konkretnych procesów społecznych i politycznych. Z drugiej zaś – jego przebieg, zaangażowanie administracyjnej i biurokratycznej machiny państwowej, logistyka, transport i nowoczesne na tamte czasy rozwiązania techniczne pokazują trudny do uwierzenia obraz przemysłowej technologii, jaka może zrealizować człowiek.
Lekcja została zamknięta jednym z cytatów z rozmów, jakie z odwiedzającymi miejsce Pamięci Auschwitz – Birkenau przeprowadził Mikołaj Grynberg w ramach swojego projektu ”Auschwitz, co ja tu robię?”
    W czasie drugiej godziny naszego spotkania uczniowie sięgnęli po teksty kultury. Literatura, malarstwo, fotografia to zbiór różnorodnych obrazów Zagłady. Wśród nich znaleźć można też interesujące, ale przede wszystkim wstrząsające świadectwa okrucieństwa. Próba postawienia się na miejscu bohaterów, możliwość zadawania im pytań, a także odczytania ich emocji może być ciekawym doświadczeniem. Dodatkowym plusem jest możliwość podzielenia się swoimi wrażeniami, refleksjami w chwili lektury lub tuż po niej, niejako "na gorąco".
Zadaniem uczniów było miedzy innymi odczytanie symbolicznego znaczenia Umschlagplatzu.
     W czasie rozmowy okazało się, ze temat nie dotyczy tylko przeszłości, ale jest jak najbardziej aktualny. Pytanie: Czy należy uczyć/rozmawiać o Holokauście? jest pytaniem do nas wszystkich.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz