środa, 25 listopada 2020

Porozmawiajmy o książkach

 

Porozmawiajmy o książkach - projekt czytelniczy

Uczestnicy:

ü  uczniowie Liceum Ogólnokształcącego

Termin realizacji:

ü  październik – grudzień 2020

Cele: 

ü  propagowanie idei czytelnictwa wśród młodzieży,

ü  uświadomienie roli książki w rozwoju człowieka,

ü  preferencje czytelnicze różnych pokoleń,

ü  kształcenie umiejętności pracy w grupie.

Formy pracy:

ü  praca w grupach,

ü  praca on – line.

Metody pracy:

ü  wywiad,

ü  spotkanie autorskie.

Pomoce dydaktyczne:

ü  Teams – platforma online,

ü  blog SCI,

ü  programy komputerowe.

Przebieg projektu:

1.       Uczestnicy:

L.p.

Klasa

Wychowawca

Nauczyciel j. polskiego i edukacji medialnej

               Nauczyciele bibliotekarze

1.

3D

T. Domaradzka

M. Frontkiewicz

2.

2D

E. Orda

E. Dębicka

3.

2LO

M. Frontkiewicz

M. Frontkiewicz

4.

1LO

A. Rej

A. Rej / M. Frontkiewicz

 

2.       Zadania

L.p.

Klasa

Zadania

 

 

1.

3D

Wywiady X 3

Wybrane osoby / uczniowie

 

2.

2D

Wywiady x 4

 

 

 

 

 

 

 

Starosta, burmistrz, Z. Pryjda TV kablowa, Kamiński Gazeta Powiatowa

 

3.

2LO

Relacja ze spotkania autorskiego

 

 

Wywiad x 1

Foto, relacja na żywo FB, tekst na blogu

A.Sinicka – pisarka

 

4.

1LO

Wywiady x 4

M. Domaradzka dyrektor, E. Dębicka polonistka, M. Możejko kustosz muzeum, N.J. Kordys dyrektor PiMBP

 

 

3.        Na spotkaniu wychowawców, nauczycieli języka polskiego, edukacji medialnej i bibliotekarzy ustalony zostanie podział zadań dla poszczególnych klas.

4.        Uczniowie poszczególnych klas wraz z nauczycielami przygotowują pytania związane z literaturą, czytaniem, rolą książki w życiu poszczególnych osób.

5.       Wychowawcy przygotowują uczniów do spotkań – zwracamy uwagę na kulturę osobistą.

6.        Chętni uczniowie przeprowadzają wywiady z wybranymi osobami i przygotowują ich pisemną wersję na blog ( lub nagranie ).

7.        Uczniowie wszystkich klas LO wezmą udział w spotkaniu autorskim z Alicją Sinicką – pisarką.

8.        Ze względu na obecną sytuację – zdalne nauczanie – wszystkie wywiady i spotkania odbędą się w formie online.

9.        Końcowym efektem pracy uczniów będzie gazetka.

10 Wszyscy uczestnicy projektu mogą uzyskać oceny z przedmiotów humanistycznych oraz punkty za zachowanie.

11.   Szczegółowych wyjaśnień udzielają nauczyciele bibliotekarze.

 

czwartek, 8 października 2020

Spacery śladami książek

 Już w październiku będzie można wybrać się na spacer śladami książek. Już niedługo, w drugiej połowie października, ukażą się pierwsze internetowe literackie mapy Dolnego Śląska.

Przedstawiciele Centrum Badań nad Dziedzictwem Kulturowym Dolnego Śląska nanoszą na mapy ciekawe miejsca związane z literaturą.

Będzie można udać się na spacer, np. śladami twórczości Olgi Tokarczuk- Breslau z E. E., Nowa Ruda czy pogranicze polsko - czeskie.

Ciekawym szlakiem będzie na pewno ten, który powstanie na podstawie książek Marka Krajewskiego.

Map można szukać pod adresem: http://dolnoslaskosc.pl/?p=szlaki&szlid=342

poniedziałek, 31 sierpnia 2020

 

Zasady funkcjonowania

Szkolnego Centrum Informacji od 1 września 2020 r.

1.       Czas pracy biblioteki szkolnej

Poniedziałek – czwartek 7.45 – 15.00

Piątek 7.45 – 14.10

 

2.       Obsługa czytelników

·        sposób wypożyczania

- w czasie pandemii obowiązuje brak wolnego dostępu do księgozbioru

- wypożyczenia obywają się przy wejściu do biblioteki

- przy stanowisku może znajdować się tylko 1 osoba

- wypożyczyć książki można tylko osobiście

- wypożyczamy wyłącznie pozycje, które przeszły trzydniową kwarantannę

- po każdej osobie, która będzie wypożyczać książki bibliotekarz obsługujący będzie dezynfekował ladę. Odpady po dezynfekcji będą składane w wyznaczonym koszu. Codziennie będą wynoszone do kontenera.

 

·        sposób zwrotu książek i innych zbiorów

- zwrotu książek dokonuje się przez odłożenie pozycji do pudełka przy wejściu do SCI (książki należy zapakować w folię)

·        przestrzeganie rygoru sanitarnego

- w SCI obowiązują ogólnoszkolne procedury zachowania bezpieczeństwa

 

3.       Zasady obowiązujące w czasie przebywania w SCI

·        w SCI może jednocześnie przebywać 17 osób oraz 2 nauczycieli bibliotekarzy

·        w SCI należy zachować dystans społeczny i zajmować tylko wyznaczone przez bibliotekarzy miejsca

·        przed opuszczeniem SCI należy zdezynfekować zajmowane miejsce

·        z komputerów znajdujących się w SCI mogą korzystać tylko nauczyciele bibliotekarze

·        przy kseropiarce może znajdować się tylko 1 osoba

·        po zakończeniu pracy przy kseropiarce należy zdezynfekować urządzenie

 

4.       Wietrzenie sali, dezynfekcję i sprzątanie pomieszczenia odbywają się na bieżąco w zależności od potrzeb.

 

 Kiermasz podręczników

Zapraszamy do udziału w corocznym kiermaszu podręczników.
Podpisane i wycenione książki (zapakowane w folię) można przynosić do SCI od 1 września.
Podręczniki będą sprzedawane po trzydniowej kwarantannie.

środa, 2 października 2019

Łukasz Orbitowski w Oławie

Wrocławski Dom Literatury zaproponował młodym czytelnikom udział w nowym projekcie Szkoła gatunku. Lekcje literatury.  Idea mu przyświecająca polega na zainicjowaniu szerszej dyskusji na temat gatunków literackich, ich cech, aktualności lub nieaktualności gatunkowych podziałów i tego, jak gatunki mogą czy wręcz muszą się przenikać. Wreszcie chcemy sprawdzić, jak ważne są etykiety gatunkowe przy podejmowaniu przez nas czytelniczych wyborów.
Uczniowie z klas: 2D, 2AR i 3D wzięli udział w spotkaniu Od grozy do literatury głównego nurtu, którego głównym bohaterem był Łukasz Orbitowski
Zasłuchani
















Łukasz Orbitowski polski pisarz. Początkowo specjalizował się głównie w literaturze grozy i fantastycznej, później autor beletrystyki. Laureat Paszportu „Polityki” i Nagrody Zajdla, nominowany do Nagrody Literackiej „Nike” oraz Nagrody Literackiej Gdynia.
   Pisarz opowiadał o początkach swojej przygody ze światem literackim. Książkach, filmach, autorach, którzy go inspirowali i których ceni. O swoim debiucie literackim, czyli horrorach i fantasy. A także zmianie, przejściu od literatury gatunkowej do głównego nurtu.   Spotkanie odbywało się w Oławie, dlatego też wiele pytań dotyczyło ostatniej książki Ł. Orbitowskiego Kult, której akcja rozgrywa się właśnie w tym mieście.   Uczniów interesował nietypowy wygląd pisarza, jego zainteresowania, a także plany na przyszłość.



Dzień Głośnego Czytania


Wszyscy powinniśmy czytać, ponieważ:
·         Czytanie rozwija dojrzałe słownictwo,
·         Dzięki czytaniu lepiej piszemy,
·         Czytanie jest trudne, a trudności są potrzebne,
·         Czytając, stajemy się mądrzejsi,
·         Czytanie przygotowuje do zaistnienia na rynku pracy,
·         Czytanie przynosi korzyści finansowe,
·         Czytanie otwiera drzwi do dalszej edukacji,
·         Czytanie broni nas przed uciskiem.
·         Czytanie daje satysfakcję.




    Dzień 29 września już 18 lat temu został ogłoszony z inicjatywy  Polskiej Izby Książki Dniem Głośnego Czytania. W tym dniu w wielu miejscach, takich jak szkoły, biblioteki
 i czytelnie organizowane jest wspólne głośne czytanie. 
    Nasza szkoła przyłączyła się do tej akcji 5 lat temu i kontynuujemy ją , aby zachęcić wszystkich do sięgnięcia po książkę. Książka czytana na głos nie tylko wzmacnia poczucie własnej wartości człowieka, ale też rozbudza
 w nim ciekawość świata i pomaga zrozumieć siebie i innych. Szczególną wartość ma czytanie na głos najmłodszym, ponieważ stymuluje ich rozwój i wzbogaca słownictwo.

W dniach 22-28 2019 r. września był obchodzony na całym świecie 
Tydzień Zakazanych Książek.
W roku bieżącym uczniowie klas drugiej i trzeciej liceum: Iga Bakulińska, Wiktoria Gawron, Alicja Uszyńska-Łasak, Jakub Gawron, Katarzyna Hawryszko, Julia Włodarczyk, Filip Czurak oraz  Seweryn Rzepka będą czytać  na głos podczas przerw między lekcjami bestseller sprzed kilku lat pt. Kod Leonarda da Vinci Dana Browna.
 Książka ta znajdowała się na liście dzieł zakazanych przez Kościół ze względu na to, że będąca wytworem wyobraźni autora fikcja literacka, została odczytana w sposób dosłowny. Wybraliśmy akurat tę pozycję, ponieważ w zeszłym tygodniu obchodziliśmy Tydzień Zakazanych Książek.

Wrzesień w bibliotece

Wrzesień w Szkolnym Centrum Informacji upłynął jak zawsze wśród książek i pod hasłem Warto Czytać.
6 września organizowaliśmy Narodowe Czytanie, o którym możecie poczytać na stronie szkoły, a także w lokalnych mediach:
- www.
https://gazeta-olawa.pl/galerie-zdjec/99123-trzeba-czytac-trzeba-czytac-jeszcze-trzeba-czytac/




Fot. Gazeta Powiatowa - Wiadomości Oławskie


Kolejny raz przyłączyliśmy się do organizowanego w Polsce Tygodnia Zakazanych Książek. Chcieliśmy zwrócić uwagę na kwestie wolności słowa, cenzurę i zakazywanie publikacji.

Na świecie Tydzień Zakazanych Książek organizowany jest od 1982 przez Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy (American Library Association) i  jest ściśle związany z pierwszą poprawką do amerykańskiej Konstytucji, która mówi o wolności słowa. ALA w ten sposób postanowiło odpowiedzieć na nagły wzrost liczby podejmowanych prób zakazywania książek w szkołach, księgarniach i bibliotekach. 
Zachęcamy do zapoznania się z listą zakazanych książek, a przede wszystkim do ich lektury.


29 września to Dzień Głośnego Czytania. Pierwszy raz przyłączyliśmy się do akcji 5 lat temu. Można więc powiedzieć, że jest to już tradycja. W tym roku uczniowie zachęcali do sięgnięcia po książkę Dana Browna Kod Leonarda da Vinci.
Ideę głośnego czytania będziemy kontynuować biorąc udział w akcji Czytanie łączy pokolenia, pierwszy raz już 8 października w filii nr 2 PiMBP w Oławie.